Archiv
První díl diskusní řady věnované německému divadlu v Čechách. Na úvod tohoto cyklu bude promítán dokumentární film „Čech a Němec se nehraje oder über eine ruhmreiche Geschichte mit einem tragischen Ende“ (režie: Ivan Pokorný, CZ 2003), po němž bude následovat diskuse. Česky a německy, tlumočení bude zajištěno.
Slavná éra pražského německého divadla začíná po otevření českého Národního divadla a je spojena se jmény, která v evropském divadelním prostoru patřila k nejvýznamnějším - Angelo Neumann, Gustav Mahler, Alexander von Zemlinski.
Kdo dnes ví, že Landes Theater - Zemské divadlo - je dnešní Stavovské divadlo? Kdo dnes ví, že dnešní Státní opera bývala Novým německým divadlem, které si pražští Němci postavili na truc Národnímu divadlu? Na jevišti Nového německého divadla se odehrávala slavná pohostinská vystoupení nejslavnějších souborů a hvězd opery i činohry. V Praze se mnozí slavní narodili, v Praze mnozí slavní začínali, Praha prostě byla pro německé divadelníky dobrá divadelní adresa.
A byli to hlavně německy píšící židovští intelektuálové - Max Brod, Otto Pick, E. E. Kisch a další - kteří se ze všech sil po celé období první republiky snažili o plodnou a inspirativní symbiózu českého a německého umění a v nemalé míře se zasloužili i o to, že se svět dozvěděl o Leoši Janáčkovi nebo Jaroslavu Haškovi.
Nejen o tom pohovoří přední znalec české divadelní kultury prof. Jan Císař (*1932), teatrolog a dlouholetý pedagog divadelní fakulty AMU.
Profesor Jan Císař vystudoval divadelní vědu na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze, kde se zpočátku věnoval dějinám a kritice českého divadla. Později se jeho zájem přenesl i na teorii divadla a dramaturgii a od sedmdesátých let se začal živě zajímat také o loutkářství a amatérské divadlo. Byl šéfredaktorem Divadelních a filmových novin, několik sezón dramaturgem činohry Národního divadla a vedoucím Katedry teorie a kritiky na DAMU. Na svém kontě má mnoho časopiseckých i knižních publikací, např. Proměny divadelního jazyka a Vývoj českého divadla Od počátků do roku 1945.
V rámci programové řady „Zapomenuté kapitoly německého divadla v Čechách a na Moravě“.
Další pořady v rámci této řady se uskuteční 21.2. a 15.3. od 18.30 hod.
Pozvánka ke stažení zde.
Nové německé divadlo v Praze I
17.01.2012, 19:30
PLD, Ječná 11, Praha 2První díl diskusní řady věnované německému divadlu v Čechách. Na úvod tohoto cyklu bude promítán dokumentární film „Čech a Němec se nehraje oder über eine ruhmreiche Geschichte mit einem tragischen Ende“ (režie: Ivan Pokorný, CZ 2003), po němž bude následovat diskuse. Česky a německy, tlumočení bude zajištěno.
Slavná éra pražského německého divadla začíná po otevření českého Národního divadla a je spojena se jmény, která v evropském divadelním prostoru patřila k nejvýznamnějším - Angelo Neumann, Gustav Mahler, Alexander von Zemlinski.
Kdo dnes ví, že Landes Theater - Zemské divadlo - je dnešní Stavovské divadlo? Kdo dnes ví, že dnešní Státní opera bývala Novým německým divadlem, které si pražští Němci postavili na truc Národnímu divadlu? Na jevišti Nového německého divadla se odehrávala slavná pohostinská vystoupení nejslavnějších souborů a hvězd opery i činohry. V Praze se mnozí slavní narodili, v Praze mnozí slavní začínali, Praha prostě byla pro německé divadelníky dobrá divadelní adresa.
A byli to hlavně německy píšící židovští intelektuálové - Max Brod, Otto Pick, E. E. Kisch a další - kteří se ze všech sil po celé období první republiky snažili o plodnou a inspirativní symbiózu českého a německého umění a v nemalé míře se zasloužili i o to, že se svět dozvěděl o Leoši Janáčkovi nebo Jaroslavu Haškovi.
Nejen o tom pohovoří přední znalec české divadelní kultury prof. Jan Císař (*1932), teatrolog a dlouholetý pedagog divadelní fakulty AMU.
Profesor Jan Císař vystudoval divadelní vědu na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze, kde se zpočátku věnoval dějinám a kritice českého divadla. Později se jeho zájem přenesl i na teorii divadla a dramaturgii a od sedmdesátých let se začal živě zajímat také o loutkářství a amatérské divadlo. Byl šéfredaktorem Divadelních a filmových novin, několik sezón dramaturgem činohry Národního divadla a vedoucím Katedry teorie a kritiky na DAMU. Na svém kontě má mnoho časopiseckých i knižních publikací, např. Proměny divadelního jazyka a Vývoj českého divadla Od počátků do roku 1945.
V rámci programové řady „Zapomenuté kapitoly německého divadla v Čechách a na Moravě“.
Další pořady v rámci této řady se uskuteční 21.2. a 15.3. od 18.30 hod.
Pozvánka ke stažení zde.